Lösskott i rabatten

Jag konstaterade idag att Sivan och jag har varsin  rabatt. Min är den på kortsidan på huset och hennes är den stora i slänten upp mot gatan. Att det är så vet hon inte ännu (såklart eftersom jag kom på det idag). Att kortsidan plötsligt är min beror på att jag i stort sett skött den från att vi flyttade in. Den var då stenhård och det fanns inte en mask att finna där, ingen annanstans heller för den delen.

Idag är det fullt av mask. Var vi än gräver är det i stort sett lucker jord med ett högt antal maskar. Så även i Sivans rabatt.

Att jag började i min rabatt berodde på att den såg helv jävlig ut när vi flyttade in. Den var helt igenvixen av något som såg ut som bladen till påskliljorna, fast utan själva blommorna. Dessutom stod inte grönskan upp utan den hade lagt sig ner och hängde så över kantstenarna och när jag kom med gräsklipparen äkte det alltid med lite grann.

Så grävde jag upp hela rabatten i somras och plockade ut många hundra lökar. Det var allt från 1 1/2 cm ner till 3-4 milimeter stora lökar. Det blev helt topp fint. Så därefter planterade vi lite rosor och annat vackert som vi ville ha där.

Nu gick det bara två veckor så kom det första skottet. Sen nästa och så......nästa. Ganska snart var det 50, kanske 100 nya blad som stack upp. Små, men ändå, de stack upp som ogräs ur rabatten. Det visade sig att det gick relativt lätt att dra upp do, och snart hade jag plockat bort ytterligare 100 små lökar.

Så fortsatte det hela sommaren. Varannan vecka plockades hundra nya skott upp och jag insåg att det inte skulle bli bladfritt till i år heller. Så kom värmen och på tre veckor har nästan hela rabatten tagits över av dessa förbannade blad. De hade inte lagt sig över kanten, inte ännu, men om en vecka hade de varit så stora.

Så idag passade jag på i solen. En uppochnervänd hink, spade och massor av tålamod var allt som behövdes. Ett par timmar senare var det klart. Rabatten min är lika fin igen och den är återigen så lucker att jag kommer kunna dra upp de 100 skotten som vuxit upp 5 cm om två veckor.


Arbetet startar vid ena väggen


Man arbetar sakta och metodiskt för att inte skada det som ska vara kvar


och det som togs bort blev så här mycket


De lösa skotten då? Jo! Av alla de tusenvis av plantor var det bara två som jag såg som hade antydan till blomskott. Jag tror det blir en liten ljusblå stängel av det oansenliga slaget om de får sitta. Kanske 20 stänglar på 500 plantor :-)

Kommentarer
Postat av: systeryster

Kan det vara pärlhyacinter? När vi köpte huset i Vadsbro var rabatterna fullkomligt nedlusade av dessa pärlhyacinter (eller dess gröna långa smala blad). Blommor i alla ära, men jag som inte ens gillar rabatter, och är dom överfulla av pärlhyacinter har det gått för långt! Dom är vackra i mindre mängd. Och i ett blomsterarrangemang på köksbordet vid påsk. Men inte i hela trädgården! Jag håller på dig brorsan - upp till kamp :)

2009-04-15 @ 22:27:20
Postat av: HerrE själv

Pärlhyacinter bestämmer vi att det är. Så det så!

2009-04-16 @ 00:30:44
Postat av: Siv

Hallo der borte i våronna! Ja, det er bra du luker vekk hardt og brutalt nå. Jeg vil jo ikke kaste noen blomster/planter. Hvordan ser det ut i "min" rabatt da? Går den helt på sjølstell eller? Kan du ikke sende noen bilder av kydderhagen og "min" rabatt? PLIS!

2009-04-16 @ 13:22:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0