Jag mår illa

Det var vad Magnus Uggla skrev i sin slagdänga för ett par år sedan. Nu använder jag det när det gäller fildelningsmålet mot The Pirate Bay och domen som idag fälldes. Ett års fängelse och över 30 mille i böter till diverse bolag.

Vad som får mig att må illa är ett par saker.

Det första är att skivbolag, låtskrivare, producenter, filmbolag, författare osv, osv nu slår sig för bröstet och tror att de återigen kommer få de pengar de har rätt till enligt upphovsrättslagen. De hävdar att de förlorat många millijarder dollar i uteblivna intäkter.  Fantasier säger jag. Drömmar!

Det andra är att desamma är så naiva att de tycks tro att vi kommer köpa filmer, böcker och musik i samma utsträckning som vi laddat ner. Vi? Ja, jag har såklart laddat ner jag med, men har för stunden tagit ett uppehåll. Där kan jag berätta för den som tror det, att det aldrig kommer ske. Ingen vill betala för så mycket skit som finns  där ute. Hela skiv, bok och filmindustrin måste tänka om,

Nummer tre är att hur ska internet kunna existera överhuvudtaget om vi inte ska få ladda ner saker? Det Pirate Bay möjligör att lasta ner finns som man säger att få tag på oavsett vilken sökmotor du söker på. Ska då även t ex Google få böta och hotas lägga ner? Självklart inte.

Om jag pratar för egen del så har jag det sista året sett ett antal filmer på datorn. Hur många av dessa skulle jag sett på bio om jag inte haft nerlasningsmöjlighet? Om vi låtsas att jag sett 300 filmer hemma så är det kanske 3 (tre!) som jag skulle kunnat se på bio. Hur många skivor av de som jag lastat ner skulle jag köpt? Ingen! För vem tusan är intresserad av att köpa en skiva för 150 kr där man är så nonchalant mot köparen att man lägger två, tre bra låtar och sedan fyller ut med skräp? Hur många av dessa okända band som jag funnit, skulle jag köpt en skiva av? Ingen!

Sedan kommer vi till det som kanske är det mest spännande. Upphovsrättslagen.

Jag tittade för skojs skull på den duktiga sångerskan Eva Dahlgren. Hon släppte ingen skiva under 2006 men  hon hade en inkomst på 400 000 kr. Detta utan att synas överhuvudtaget (hon tycks väldigt privat). Vår "nationalskald" Ulf Lundell som det varit tyst om länge nu och som kom med en ny skiva för något år sedan. Han har inkomster på gott och väl över en mille per år. För vadå? För det han gjorde för 10, för 20 eller för 30 år sedan?

Är det rimligt att våra kulturarbetare ska sälja sitt alster dyrt gång efter gång, år efter år (faktiskt i 25 år). Hur skulle det se ut om konstnärer började ta, låt säga 20% av sina tavlor varje gång de säljs? Hur skulle det vara om jag tog ett par tusen extra för att jag förra året hade rätt så mycket på jobbet? Eller anläggningsarbetaren. Borde inte han ha ett par kronor per år för trädgården vi njuter, eller vägen vi åker på?

Nej, många kulturarbetare sliter säkert. Men det finns också många divor som sitter år efter år och håvar in pengar för gamla verk. Kanske vi ska titta lite på den biten. Kanske det skulle få fart på folk och man kunde ägna sig åt viktigare ting än att försvara sig mot fildelare.




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0