Flytta på dig, jag ska träna

Så kom jag iväg till Karstorp här i Västervik. Det är en motionsanläggning med squash, styrketräning, motionsspår, fotbollsplaner och mycket mer. Sivan och jag har tidigare tänkt testa squshhallen, men har ännu inte fått tid över till det.

Idag var som jag tidigare skrev dags att testa motionsspåret. Jag kände mig i bra form idag så jag tog 5 km-spåret och det var ett ljust och trevligt spår. Lite kuperat med bara två, kanske tre backar som höjde pulsen rejält. Jag tror det är ett snabbt spår för den som gillar att springa mot klockan. När de första fem var klara bestämde jag mig för att ta 2.5 km för att se hur det såg ut. Den var i stort sett likadan. Ljus, öppen fast med skog stora delar av vägen. Lite upp och ner här med, men det var precis lagom utan att man sprängde sig.

Det var ganska vått på ett par ställen, framförallt på "femman" men det gick hyggligt att springa runt.

Det var varmt och gott i solen och jag tror alldeles säkert att Sivan är sugen på att ta en runda eller två här.


Så till rubriken.

När jag kom var det bara ett par grabbar som spelade fotboll på en av planerna. Det stod ett par bilar, men det var allt. När jag sedan kom tillbaka var det fotbollstäning pågång. Dessutom var klockan lite över fem så alla som stressat kom från jobbet och skulle träna ett eller annat var nog också på ingång.

Det är kul att stoppa och titta lite hur folk beter sig. Man stressar och har det nog inte speciellt gott med sin träning. Troligen är det tidsbrist (gissar) som gör att folk är så jagade och ser så sura ut. Man tutar och ska fram, helst ända till porten med sin bil. Man kör över markeringar och ställer sig huller om buller, medan det finns gott och väl 100 parkeringsplatser bara 20 meter bort. Folk  kör över cykelbanor, gångstigar och gräsmattor för att komma ända fram till dörren där man ska släppa av barnen. Eller så parkerar man på desamma.

Vad har gått fel? Varför har vi så bråttom? Om vi nu ska träna, varför inte parkera längst bort på parkeringen och börja din träning redan där? Det är nästan 100 meter uppvärmning. Våra barn som ska på fotbollsträning, varför ska vi köra över cykelbanor och gräsmattor i vår iver att lämna dom vid dörren, eller ända framme vid gräsmattskanten? Orkar dom inte gå dessa 25 meter, eller kommer dom inte kunna prestera på topp om dom inte får skjutsända fram?

Att sedan, det sista jag ser, behöva se alla dessa pappor som radat upp sina bilar längs vägkanten för att sitta i och därifrån kunna följa sina barns träning kan jag bara säga.... SKÄMS! Visa så pass intresse att ni går ut ur bilen. Det är inte farligt. Kanske till och med, om ni inte är intresserad, gå eller ta en löprunda på det toppenfina spåret.

Vi ses kanske


Inte Karstorps motionsspår, men en fin skogsstig är det

Kommentarer
Postat av: Siv

Om litt over to uker er jeg klar for löpesporet i Västervik! Er mer enn klar for å komme hjem!

2009-04-16 @ 22:09:35
Postat av: Pappis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har vi ett flertal tillfällen sett föräldrar åk till porten för att där släppa sina barn.Då kan man nämnligen smita från barnen snabbt så någon annan får hjälpa mina barn,i bästa fall smyger man fram när barnen är klar,för att hämta dom.eller får barnen order att fråga någan kompis om att åka med hem.Det är intresse för barnen,eller TV:n Ha dä!!!!!

2009-04-16 @ 23:07:40
Postat av: Hon i det stora gula huset........

här måste även jag komma med ett litet inlägg!!! Jag har funderat på VARFÖR man alltid ska skjutsa sina barn!?! Har de inte ben att gå med??? I Flen är det vanligt att det ska skjutsas och hämtas och köras runt....konstigt att ungar idag är mer eller mindre överviktiga?! Mina barn får oftast gå faktiskt, eller cykla, men jag vet att många tycker det är konstigt....

2009-04-17 @ 12:32:25
Postat av: Fru G.

Jag har fortfarande inte riktıgt hajat grejen med att ta bilen till spåret for att springa... Att man inte börjar träningen hemma istället med att cykla eller promenera... Det förtar liksom hela sportgrejen med att bila menar jag...

2009-04-17 @ 14:17:27
Postat av: HerrE

YESS!!!



Jag hade rätt! Jag visste det. Och det här med att åka bil skjutsa är nog ett västvärldsfenomen. I Norge står alla SUV:ar på handikapplatserna eller direkt utanför dörren till gymet.



Det är med barnen är dåligt samvete i kombination med stress och dåligt kanaliserad välvilja tror jag. Man tänker inte på att man skapar handikappade barn som inte kan ta sig någonstans för egen hand. Kan inte låta bli att tänka på föräldrarna (gissar på mammor) som följer sina barn på anställningsintervjuer (dagens nettidning).



En märklig värld, ikke sant?

2009-04-17 @ 18:42:02
URL: http://nicopia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0