Bättre och bättre

Det blev just så fint som jag hade hoppats idag. Redan klockan nio flyttade jag ut på altanen. Det var så varmt så att när klockan var elva hade både strumpor och t-shirt åkt av och efter lunchen var det bara att dra på shortsen. Nu ska det i ärlighetens namn erkännas att det var på solsidan det var så varmt. På norrsidan, i skuggan var det dryga 10 plusgrader vid lunch.

Jag fick ordnat Sivans potatsilåda hon ville ha till Norge och så blev det lite mat till mig själv också.

På sena eftermiddagen åkte jag upp till Söderköping. Det är så att kommunen har förbättrat på soptippen vilket såklart innebär att vi som kommuninvånare får betala mer. Typiskt va? Hur som helst så har jag funderat på hur man ska komma undan och ett sätta att minska resorna till soptippen är att köpa en kompostkvarn så man kan flisa ner grenar och buskar som det alltid blir en del av på våren.

Efter att ha kikar runt på internet hittade jag två alernativ som verkade bättre än övriga maskiner. Det ena var en Stiga Bio Quiet (det fanns bara en på hela internet och den fanns just i Söderköping). Den andra var en BoschAXT 2200 HP (den fanns det ingen av).  Det som gör dessa maskiner bättre är övriga är att de inte har knivar uten i stället en vals som finfördelar. Knivarna är mycket mer bråkiga ljudmässigt och måste slipas hela tiden. Valsen skruvar man åt ett varv lite då och då.


När jag letade fann jag en på Blocket i just Söderköping, men den visade sig vara såld.  Efter en del mailande så visade det sig att den kanske inte var det trots allt. Jag kollade igår på stan här i Västervik och jo, de hade Stigas maskin hemma. Dubbla priset, men ok var jag tvungen så.

Så fick jag så positivt besket sent i går kväll. Den fanns kvar (den som skulle köpa dök inte upp som lovat) och hon skulle vara hemma idag på eftermiddagen. Sagt och gjort. In i bilen och iväg de dryga tio milen. Snabb affär och så fem minuter senare tillbaka de samma tio milen.

Nu står den i förrådet och väntar på att köras igång. Jag skonar grannarna till i morgon och du Sivan... Jag blir nog någon timme senare. Jag måste prova på i kvisthögen som ligger utanför.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0