Kyrkogården vid det Gamla sjukhuset i Västervik

Gårdagen var intet nytt kan man säga. Vi sov länge och åt därefter frukost. Medan jag satt och bloggade körde Sivan igång med att måla dörrkarmen till köket. Då det var klart och jag hade plockat ur diskmaskin var vi redo att fara ner på stan. Sivan ville cykla och eftersom vädret var fint gjorde vi så.

Sivan stryker ut färg

Först gick turen ut till det gamla sjukhuset. Sivan hade nämligen hittat en gammal kyrkogård då jag var och jobbade för fjorton dagar sedan. Nu ville hon visa den. Den ligger i backen ner mot Gamlebyviken och när man följet stigen är man plötsligt ute mitt i själva kyrkogården. Mitt i ekbacken ligger det en massa gravar och gravstenar. Huller om buller står och ligger dom där. En del små stanar som man knappt kan tro är gravstenar, andra är större med riktiga inskriptioner. Det tycks inte finnas något system och de står inte heller i några raka linjer. Spännande, men lite skrämmande också.


Kyrogården vid Gamla Sjukhuset Gertrudsvik

Flertalet som har gravsten är döda i 30-40-årsåldern. Man kan tro att de flesta har bott, eller levt i anslutning till det gamla sjukhuset. Det lär enligt VT finnas fyrahundra gravar här och dessutom finns det folk som fortfarande har papper på att de har rätt att begravas i detta område. Det skapar ett eller annat problem för Holliday Club (som ska bygga över 100 lägenheter och hus här) kan jag tro. Likaså att det står inskrivet i lag att privatpersoner inte får äga och driva gravplatser....


HerrE vid Gamlebyvikens strand

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0