Borttappad dag

I går kväll när jag satt vi tv:n och kikade på nyheterna reagerade jag på att vädret började direkt på torsdagen. Man hoppade över onsdag vilket fövånade mig. Jag var tvungen att fundera någon sekund och kom snabbt fram till att felet troligen låg hos mig. Jag hade slarvat bort en dag (måndagen) då jag sov alldeles för lite och reste hem från Norge.

Nu är dock ordningen återställd och det är torsdag. Fyra, alternativt fem dagar tills Sivan är åter på svensk jord och kan hjälpa mig i min förvirring. Gårdagen försvann annars i en ryslig fart. Vädret var fint så jag tog vespan och begav mig ner på stan. Där var det marknad (det blev inga kort eftersom Sivan har min kamera) av det större slaget och man hade spärrat av centrumgatorna för att stånden och knallarna skulle få plats. Jag gissar att det var ett 50-tal som stod och sålde allt från yalla till lantbruksproduket och godis. Spännande eftersom vad jag anser, de mer seriösa varorna är ganska ovanliga nu för tiden.

Jag skulle egentligen ner med den gamla bärbara datorn eftersom jag kört fast med reparationen av den. Jag har bytt hårddisk, uppgraderat minnet, och ändå så fungerar den inte. Den påstod att det inte fanns hårddisk och hur jag än gjorde så var det samma problem. Inte gick det att använda tangenterna och det enda jag kunde finna på nätet var att man skulle ladda in Bios på nytt. Självklart hjälpte inte det heller.

Så på databutiken fick jag hjälp och det lyckades engagera en hel hög folk innan dom kom på vad som var fel. Priset? Nja det var en slant till kaffekassan, Butiken? Ja, den kan jag väl göra reklam föreftersom dom var så hyggliga och hjälpsamma. Den heter V-DATA och ligger på Allén 4 i Västervik.

Jag håller också på och söker ett jobb och där ska man idag sända sin cv över nätet. Det innebar att jag fick leta huset runt efter min gamla scanner och alla tillbehör till den. Väl funna så visade det sig att den troligen fått så mycket stryk genom årens flyttar att den inte fungerade. I stället fick jag leta efter en butik som kunde göra detta på stan. Vem frågar man? Databutikerna, kontorsföretagen? Nej, ingen gjorde den typen av jobb. Till slut och efter mycket vándrande runt kom jag på det. Fotoaffären gör ju skivor av bilder. Kanske gör dom skivor av dokument också. Sagt och gjort, fotobutiken har just nu mina gamla betyd ligger för kopiering och de ska snart hämtas.


Nyrenoverad och lynrask Dell Latitude 600D

Väl hemma igen började jag med den bärbara datorn. Windows XP laddades in även på den, vilket innebär att vi har samma program på alla tre datorer. Tilläggsprogram, braatthaprogram och kontrorsprogram laddades in. Så även virus och lite städprogram. Det fanns inget ljud vilket gjorde att drivrutiner skulle hittas och lastas in. Ja, för den som suttit och gjort sådant vet att där gick större delen av min dag. Samtidigt med detta lagade jag mat och tog mig en motionsrunda på inlines. Det var härligt, även om det är lite skräpigt ute av alla eker som fäller nu.

Det kom en regnskur samtidigt som jag stack ut, vilket gjorde mig lite reducerad i fart, men det gjorde inget. Regnet tilltog och framåt kvällen så regnade det riktigt rejält. Just nu är det uppsprickande och faktiskt rätt så blått igen. Men det ska komma sämre väder framåt kvällen igen.

Kommentarer
Postat av: Sivan

Så superdupert at du har fixet den lille bærbare! Du er jammen meg god, Håkan Eriksson!

2008-10-16 @ 15:05:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0