Stämningsfull julskyltning i Västervik

Ja, så skriver Eva Johansson i Västervikstidningen.Det var bara synd att jag inte var på samma ställe som hon var. Jag hade tänkt bege mig ner på staden vid skymningen, men eftersom dagarna inte blir mer än skymning just nu så stack jag ner redan halv ett. Jag tänkte då prova någon restaurang jag ännu inte varit på, samtidigt som jag kollade in årets första julskyltningshelg.

Jag tog bilen ner och tänkte att det säkert skulle vara svårt med parkeringsplats så dags. Det var det inte utan parkeringen vara bara full till en fjärdedel. Jag gick förbi St Gertruds kyrka där det var tom och svart. Ingen belysning och heller inte några marshaller eller några människor. Jag gick vidare därifrån ut till Storgatan och Åhlens. Där var det som vanligt en del folk utanför ingången till butiken, men just inte mycket mer än vanligt.

Därefter gick jag ner mot stora torget och under vägen var den lite folk (ungefär som en vanlig lördag). Det var också utplacerat ett par bord på trottoaren vid ett par ställen. Här stod skolungdom och försökte sälja glögg, kaffe och lussebullar. Kommersen gick troligen inget vidare eftersom ungdomarna var ganska aggresiva i sina försök att synas. Det i sin tur ledde såklart till att folk tog en liten omväg kring de borden.


Kör från Breviksskolan sjöng vackert

På torget stod det en kör på stadshustrappan. Det var Breviksskolans mellanstadiekör som sjöng vackert. På torget fanns också Frälsningsarmén och Lions tillsammans med ytterligare ett par torgstånd. Här fanns också möjlighet för stora och små att åka ett varv runt kvarteret med häst och vagn.


Häst och vagn

Jag blev inte länge på torget utan tänkte at det skulle finnas mer nere på gågatan. Det gjorde det inte. På Spötorget fanns ett litet skjul med en fiskdamm och de två korvförsäljarna som står i varsitt hörn på vadragar stod där idag med. Det var som vanligt kö eftersom Västerviksfolket är korvälskande.

Det var det hela i centrum.

Jag kunde inte se en enda butik som skyltade med några bra priser eller några speciella varot. Julskyltning idag består tydligen av annonser i dagspress och via reklambroschyrer. Sedan ska vi gå ut och handla upp allt vi äger och har och dessutom förväntas vi slå köprekord år efter år. Tänk om vi kunde misslyckas detta år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0