Snåla svenskar

Ja, det är inget att skoja med. Bland övriga skandinaver är vi svenskar kända just för vår snålhet och det går historier om när svensken är ute på tur och tvår sina händer när han måste ta upp börsen och betala för något.

Själv är jag inget undantag från detta. Jag avskyr att behöva betala en enda krona mer än jag måste för saker jag inte är intresserad av. Eller att betala för dyr mat som sedan bara är okej och skulle varit godare hemma. När det sedan gäller saker jag vill ha, ja då betalar jag gärna . Jag betalar gärna massor och långt över det rimliga om jag bara får det jag är ute efter.

Efter ett par år i Norge har jag lärt mig uppskatta deras reapriser, eller SALG som det heter där. Butikerna har vår och höstsalg och då ska hela sortimentet bort. Man sätter då ner priset till 50%. Det som då finns kvar efter någon vecka sätts ner 50% (dvs 50 av 50). Så håller man på fram till dess att lagret är borta eller det bara inte går att sälja mer. Fast allt går att sälja till rätt pris. Nu ska det i sanningens namn erkännas att det börjat fuskas därborta med och speciellt hos sportaffärerna som med stora skyltar vill få oss att känna det som om det är salg.

Hur ser det då ut i Sverige för den som varit borta ett tag. Skyltar överallkt med "utförsäljning, salg, for sale eller rea" med stora bokstäver. Ett virrvarr som omöjliggför att veta vad ursprungspris var innan försäljning och vad jag eventuellt tjänar vid ett köp. Ta tre betala för två är en annan grej, alternativt ta tre betala för de två dyraste, eller säger man tvärtom. Men när man sedan tittar på priset kan man fråga sig om det är något billigare. Jag anser i alla fall att det just inte är det.

Nej, inte alltför sällan ser vi skyltar med makalösa rabatter på 10-20% på varor. Vad är det för salg. Det måste väl ändå ligga inom ramen för vad man har i vinstutrymme vid försäljning. 10% på en vara som kostar tvåhundra??? Löjligt!
Räkna lite på det får du se.

Nej vi ska tänka oss för innan vi handlar och vet du? Det går fortfarande att pruta i svenska butiker. Inte hos den junga flickan som står bakom disken. Nej, hon låter hellre bli att sälja. Men be att få prata med butikschefen ska du se. Det går oftare än man tror.

Lycka till i julhandeln


Typexempel på ett dåligt snålt erbjudande


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0