Mobilt bredband



För en tid sedan läste vi om en man som var verksam inom data på ett eller annat sätt. Han hävdade att vi som har trådlösa nätverk skulle låsa upp dessa. Han menade också att de som hade kunskap att ta sig in i någon annans dator var så försvinnande lite. I tillägg ifrågasatte han också vad som kunde vara av intresse för någon annan i våra hemdatorer.

Genom olika fildelningsprogram har vi redan idag ganska stor tillgång på innehållet i varandras datorer och då speciellt när det gäller folk utan kunskap som frivillligt släpper in andra i sin dator för att "hämta" eller"dela" program och filer och man kan undra på vad skillnaden är att låta nätverket ligga öppet.

Jag läste för en tid sedan på ett svenskt dataforum om ett större antal som medvetet hade öppnat sina nätverk och som delade datorer med andra. De som fanns där var av precis samma mening.... ÖPPNA för alla att hoppa mellan nätverken beroende på var du befinner dig.

Själv sitter jag på ett "lånat" nätverk när jag är i Norge och det går alldeles utmärkt. Man kan visa lite hänsyn och låta bli att ladda ner saker eller sitta i perioder då jag märker att det går lite segt. Kanske min betalande nätverkskompis vill ha sitt nätverk själv då.

Tanken min är nog att öppna upp nätverket hemma. En god brandvägg och ett lika gott virusprogram borde göra susen och likaså att titta vad det är för filer man kan komma åt via nätverket. Det borde räcka.

Detta innebär såklart inte att alla ska säga upp sina abonnemang och snylta på grannens. Nej, men i en tid då så många har en bärbar dator så kan du ta den med vart du än ska och "låna" någon annans uppkoppling. Det var här jag slogs av tanken eftersom man nu överallt ska få oss att köpa mobila bredband för dyra pengar. Det har blivit nästa "gratismarknad" där man får en mobiltelefon för nästan ingenting och där abonnemanget är förhållandevis billigt (100-300 kronor/månad som exempel). Men man talar väldigt tyst om att man här har fått till det man inte lyckats framtvinga på vanligt internet. Nämligen att du sedan ska betala extra för det du laddar ner över en viss mängd. Likaså att funktionen alltför ofta är bristfällig. Jag menar, vi har ju för tusan ännu långt ifrån mobiltäckning i landet.

Nej, jag tycker vi nobbar detta erbjudande av de olika internetleverantörerna och i stället startar ett upprop för att man ska betala internet en gång och sedan kan du surfa som du vill, var du vill och hur mycket du vill.

Dvs öppna ditt nätverk för andra!

Nu sticker jag till skogs för en löprunda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0