Våra riksvägar

Rapport kom idag igen om riksväg 16 genom landet. En meter djupa sprickor och flera meter långa. Vägen har helt frakturerat och håller på att falla ner i diket. <Detta är tyvärr bara an av många vägar som håller på att gå i upplösning i landet. Lastbilschaufförerna åker gärna många mils omväg genom Sverige för egen säkerhets skull.

De pengar som staten skjuter till årligen räcker inte ens till det vanliga underhållet. Man har räknat på att det kommer ta landet 100 år att uppnå acceptabel standard på europavägarna och när då övriga skulle nå samma standard, det kan vi bara gissa (om det överhuvutaget är möjligt att det skulle ske).

Flertalet stora vägar lider av samma problem. Vägkanter som håller på att falla ner i diket, stora hål som ödelägger bilar som kör ner i dessa. På vägen utanför våran by körde en dag nästan tio bilar punktering på ett antal hål så stora att bildäcken smällde ner och skjöt hål på däcken.

Vad säger då Vegvesendet? Inte mer än att de norska vägarna inte alls är farliga. Det gäller bara att anpassa farten och så sätter dom varningsskylt och sänker farten till 30 km i timmen, på riksvägarna!!!



I tillägg kommer man höja avgiften för att köra förbi bomstationerna i Oslo. 25 NOK per gång och maxpris blir 60 NOk per dag. Mellan Hønefoss och Oslo pratar men om 4 framtida bomstationer. Priset blir ca 20 kr per station och att pendla dagligen då blir en kostsam affär.

Man reagera mest på att fordonsskatt och bensinskatt varken brukas till vägar,utbyggd kollektivtrafik, bilar eller miljön. Utan i tillägg ska det överallt betalas bomavgifter för att bekosta något. Ett märkligt fenomen som de flesta dock stillatigande tycks acceptera utan att ifrågasätta. Troligen på grund av att bomstationer och avgifter är en gammal tradition.

Bomstationer och vägtullar, en aldrig sinande mjölkko.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0