Hyrbilen som blev borta

Det är svårt att få tag i små hyrlastbilar i Norge för flyttlass. Därför hade jag varit smart och hyrt en i Strömstad. Det var helt enkelt det som var närmst och på linje med vår tur till Västervik. Jag vet ju att det kan vara lite svårt att boka bili månadsskifte, så vi var ute i god tid och det var inga problem när vi fann denna. Vi ville egentligen ha den största modellen, men det gick inte att få tag i.

Så, flyttdagen skulle Sivan ta sin bil och åka och hämta hyrbilen när jag sov efter avslutad jobbarnatt och väl hemma så skulle vi bara snabbt packa för att sedan ge oss iväg. Därefter skulle hon (som ska jobba i Norge efter flytthelgen) ta hyrbilen med till Strömstad, lämna in den och ta sig egen (som hon då hade lämnat där under helgen) och fortsätta turen hit för ett par dagars jobb, innan hon åter kom hem till ett vårt nya hus (som jag då hade tänkt hinna få massor av ordning på under de tre dygnen).

Så ringde de från Statoil idag. Bilen har varit inblandad i en olycka av något slag och är tagen ur trafik för lång tid framåt.

HJÄLP!!!

Vad gör vi nu, Uddevalla föreslog Statoil, men det är ju för tusan närmare trettio mil en väg, för att sedan åka lika långt tillbaka och så tillbaka igen och de ytterligare 35 milen till Västervik. Dvs 130 mil på ett dygn. Det kändes tungt.

Alternativet var att hyra kärra här och åka två gånger över helgen, eller en gång med kärra och två gånger med bil! DUBBELHJÄLP!
Det skulle i så fall bli närmar 250 mil på några dygn och med ett bensinpris på snart 13 SEK så lockade det inte alls.

Så vi börjar leta och leta och det finns såklart ingen bil att hyra i månasskiftet på de bensinstationer vi söker. Till slut kommer jag på att vi får söka i Västervik och omnejd. Jag tänker att jag får försöka få bort en natt för att åka med egen bil ett dygn tidigare, hyra lastbil och så åka tillbaka dagen efter.
JAAAA, jag har sådan tur att Västervik har en bil, t o m en maxi som tar 22 kubikmeter vilket innbär att vi troligen kommer få med precis allting i första lasset.

Men en lättnadens suck kan jag då luta mig tillbaka för stunden. Fast det är klart... nojig som jag är av allt som varit krångel med så tänker jag allt ringa till bensinstationen ochy muntligen få beställningen bekräftad innan jag sätter mig för att återigen avverka enkelresan på 65mil!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0