Gamla minnen

För snart två år sedan så var den en svensk sjuksköterska här för att jobba en vecka på intensiven. Vi kom att prata om mat och matpriser här i Norge och hon berättade att dom (hon hade familjen med) hade i stort sett en hel veckas förbrukning med när dom åkte. Dom köpte i stort ingenting förutom mjölk.

När jag frågade vad dom hade med sig berättade hon om en hel massa olika saker. Det var då en sak jag reagerade på. Hon hade ärtsoppa på burk och när jag frågade berättade hon att det var den gamla klassikern, Soldatens ärtsoppa från Knorr. Jag blev med ens otroligt intresserad och frågade om den var till salu och efter att ha konsulterat familjen fick jag burken i min ägo.

Jag tog den med hem och så småningom fick Sivan äta både ärtsoppa med pannkakor, men även dricka varm punch till. Det blev för övrigt introduktion till Trosa Punchen, en favorit. Men det är en annan historia. Middagen blev med beröm godkänd och sedan dess finns det alltid ett par burkar "Soldatens" i vårt "svenskeförråd"

Idag var det så dags igen. Ärtsoppa med pankakor. Sivan var glad i båda delarna, själv åt jag upp all ärtsoppa förutom en liten tallrik som Sivan fick. Gott, gott!


Kommentarer
Postat av: Sivan

Det er sikkert bra at jeg jobber natt i natt.......PS! Pass på og ikke ha levende lys i nærheten av deg i natt:

2008-03-28 @ 00:21:22
Postat av: HerrEriksson

Ha ha ha ha... En halvliter ärtsoppa biter inte på min mage ;-)

God vakt på dig!

2008-03-28 @ 00:36:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0