Fast i tullen, igen

Så har jag återigen blivit stoppad i tullen. Det var här om dagen då vi var på väg in i Norge det skedde. Märkligt, jag som aldrig tidigare varit en sådan suspekt figur som stoppats. Jag har däremot hört om en eller annan som stoppas varje gång.



För att ta det från allra första början så var den första gången när jag hade hyrt en kärra för att ta hit mina egna ägodelar. Då hade jag en, eller flera gånger per månad flygit fram och tillbaka till Sverige mellan jobbarperioderna. För varje flygning blev det taxfreebesök och växte mitt barskåp och blev allt större. Till detta hör att jag sedan ett par år försökt spara lite olika flaskor för att ha ett gott utbud hemma. Det hade nu i alla fall lett till att jag kanske hade tio-femton flaskor sprit i bagaget. Till det kom nog lite vin som dels hade stått men också i dunkvariant som hade inköpts för att det var billigare än i Norge.

Jag hade en dålig känsla redan när vi åkte upp mot gränsen och den norska tullstationen. Det är klart att svensk bil och norsk släpkärra får tullen att fundera. Så väl vid stationen stod två tullare ute på asfaltsplanen. Den kvinnliga av dom (iaf den av kvinnokön) klev ut i gatan och vinkade in mig. Hon var väldigt trevlig och frågade var vi var påväg och vad vi hade i kärran. Sen frågade hon om jag kunde öppna så hon fick titta och det är klart jag sade att det gick bra.

Väl bak med öppen kärra stod den lilla tulltjänstemannen på tå och kikade in där bak i kärran. Den var jättefull så det gick inte att se så mycket. Alla kylväskor med mat och likaså spriten låg en liten bit in, men fullt synligt för den som visste vad man skulle se efter. Jag erbjöd henne att klättra in om hon ville se mera, men efter ett par sekunders tystnad sade hon att det var ok.

Tack sade jag, önskade en god helg och gick och satte mig i bilen hos Sivan, duktigt svettig på ryggen.


Här nedan kan du se kollegan hennes när vi var klara och åkte iväg. Sivan såklart vid kameran.



När vi var på Harrytur i veckan så hände i stort sett detsamma igen. Vin, kött och mejeriprodukter. Kanske något mer än vad man fick föra in i landet. Så kommer vi på krönet och där står ett helt gäng norska tullare ute på samma plan som förra gången.


Jag tänker att det inte är någon fara då jag låg som bil nummer tre och i tillägg hade två norska framför mig. Det är så att dom svenska bilarna i princip aldrig stoppas utan bara viftas förbi. Dom har ibland jätterazzior då dom tar in samtliga norska och då är det rätt kul att åka svenskregistrerad bil.


Hur som helst så var det inte som vanligt denna gång utan dom två norska blev viftade förbi och jag inviftad. Böterna blir ju inte så jättehöga vid sådan småsmuggling som vanligt folk håller på med utan det är mer det jäkliga att få mat och dryck som man betalat en hel del pengar för beslagtaget.


Nu var den en ung, mycket hövlig man som kom fram till oss och frågade genom vindrutan var vi skulle och om vi skulle vara länge i Norge. Jag sade som det var att vi skulle till Hönefoss och att vi skulle hälsa på goda vänner över helgen. På frågan om vi hade sprit, eller tobak med oss så svarade jag såklart nej så sanningsenliigt jag kunde. För det är ju så, att ska man böta så får man ju inte böta mer för lögner, att ha försökt.

Denna gång gick det hem och den trevliga, unge mannen önskade oss en trevlig resa.

Tack sade jag, bara lite svett på ryggen denna gång. Sivan som är norsk var tyst för en gångs skull!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0