Midsommarafton

Idag firar vi svensk midsommar för första gången på många år. Eller vi är i alla fall närvarande. Sivan har inte varit här förr och faschineras över hur tomt det var på stan på eftermiddagen. Hon förundrades också¨över hur fullt det var i butikerna igår och likaså på systembolaget. Hon sa att många hade något desperat över sig, vilket säkert stämmer. I alla fall med den bild jag har svenskar till midsommar, eller för den delen, vilken storhelg som helst.

Idag har vi annars tagit det lugnt. Vi sov tills vi vaknade (lite speciellt va?) och så åt vi frukost innan vi for ner för att göra staden. Det blev inköp av massor av blommor, gardiner och lite annat. Jag fann en kiosk som sålde kulglass och som i tillägg hade smaken polka. Det är Sivans favorit och det finns nog inte i Norge. Hon har längtat efter den i snart två år och så fann jag den i Kalmar sist vi var där. Då var hon så mätt efter besöket på thairestaurangen där man får äta så mycket man vill.

När jag började äta och hon förstod vad det var så¨blev hon så sugen att hon delade min glass med mig. Det var samma sak idag. Hon var så mätt så hon inteville ha, men med struten i min hand såg hon ut som en tiggande hundvalp och folk som satt på gågatan kunde inte låta bli att skratta åt henne. Nåväl, jag är snäll och tycker om henne så hon fick dela även denna gång.

Efter besöket på stan så åkte vi hem för att plantera allt inköpt och medan Sivan gjorde det så klippte jag gräs och lagade lunch. Solen har i stort sett varit framme idag och det har varit varmt och skönt. Därför packade vi väskan och begav oss ut till sjön efter maten. Vi låg och slappade en stund och det var nästan så vi somnade i solskenet. Det ska dock erkännas att det har regnat lite grann också.

Nu är nu och vi har just ätit kvällsmat. Grannarna har fest och hos dom ena är det lite fylla med stök och höga röster. Hos dom andra slåss man om vem som sjunger barnvisor högst och bäst. Det är allt från ekorrn satt i granen till ringdansen och julsånger. Även här går rösterna över styr vilket vittnar om att man smakar på något starkt. Hos de andra grannarna runt omkring är det förhållandevis tyst. Många är borta och vi såg på parkeringsplatserna i hamnen att många valt att ta båten ut till stuga eller någon skärgårdsö.

Jag ska nu gå och tita på nyheterna.

Ha det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0