Måndag och semester!

Semester, ett ord som jag sällan genom åren använt för min egen del. De allra flesta år har jag jobbat som vanligt och kanske tagit ut en vecka ledigt. I år har jag dock semester. Inte bara en vecka utan fyra, ja nästan fem. Det norska semestersystemet är en märklig greja. Inte alls som i Sverige, Tyskland och Danmark där antalet semesterdagar står i propotion till antalet arbetsdagar. Nej, i stället räknas veckor. En semestervecka är lika med 6 arbetsdagar och har man inte 6 arbetsdagar har jag ändå en semestervecka. Förstod du? Nej, inte jag heller.

Det går i alla fall ut på att du oavsett du jobbar eller inte blir av med en semstervecka. Om jag sedan just den veckan har fem, sju eller bara en arbetsdag spelar ingen roll. En vecka dras från semesterkontot. Det innebär att alla planerar och försöker få sina veckor där dom har som mest arbetstid såklart. Chefen i sin tur vill ju lägga arbetstagarens sommarsemester där dom jobbar så lite som möjligt och helst så så i mitt fall skulle den i så fall ligga under mina tre veckors långledighet. En annan sak är att du i princip alltid får börja din semester måndag efter arbetad långhelg.

Det här får såklart märkliga konsekvenser för sjukhusen. Sommaren delas upp på två perioder då ALLA ska ha semester på en och samma gång och då tar man såklart ut fyra veckor. Det ska tilläggas att det inte alls är självklart att varken begära eller att få semester undantaget sommar och en vecka på vinterna då också ALLA har en vecka. I utgångspunkten bestämmer chefen helt och håller när du ska få semester och tillmötesgående är inte alltid vanligt förekommande.

Om nu alla har semester samtidigt under åtta veckor så innebär det såklart att man måste ha massor av vikarier och eftersom dessa inte finns att få då det är semester måste de hämtas från annat ställe. Då oftast Danmark eller Sverige. Det är sjuksköterskor som vill ha ett par tusenlappar extra och som åker från sin familj för att jobba en vecka eller två. Kanske just de veckorna de hade behövt vara lediga för att ladda batterierna, eller för at finna tillbka till glädjen, eller sin familj.

Ledningen och cheferna på sjukhusen ser ingen fördel med att sprida semesterna. De anser att det som är ont ska göras så fort som möjligt och fattar inte konsekvensen av att om alla får ta semester när dom vill under året kommer dom allra flesta ha betydligt mindre att ta ut på sommaren.

Nej, jag säger som en kollega till mig. "Det är hål i huvet!"

Annars skiner solen som vanligt ute. Den gör det här i Västervik. I alla fall fram till klockan 10-11. Nu ska jag vara lagbrytare och låna en sak av Sivan. Jag har tänkt åka till Ica och köpa tidning och gott frukostbröd att bjuda henne på när hon vaknar.


 
Provar Sivans "lilla" hjälm


Vi hörs!

Kommentarer
Postat av: systeryster

Märkligt semestersystem! Mitt företag använder sig av ett annat system. Halvfart måndag-onsdag och semester torsdag-söndag under ca två månader, OM inte något viktigt jobb pockar på. Helt ok system för mig!

Hör av er om ni semestrar på Öland igen ;)

2008-06-23 @ 12:59:23
Postat av: HerrEriksson

Det lovar jag att vi gör :-)

2008-06-23 @ 21:54:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0