Sommar i P1

Då vädret har varlit lite upp och ner den senaste veckan har vi i lugn och ro kunnat ägna oss åt inneaktiviteter. Det har också gjort att vi lyssnat lite på sommar, vilket för övrigt nu var en god del år sedan jag lyssnade på.

De jag hunnit med har varit Fredrik Skavland, Peter LeMarc, Olle Carlsson, Kajsa Bergqist och idag Michael Segerström. Jag kan inte påstå att jag lyssnat på alla hela tiden, men mer eller mindre har det blivit. Det började med LeMarc som jag blev sittande och lyssnade på den sista timmen. Allmänt prat, men med massor av bra musik och kanske det häftigaste som dyker upp i sommar... När han spelade "De sista ljuva åren" med sig själv. En låt som han spelat in själv på demo, bara för programmet och som han menade aldrig skulle spelas igen. I alla fall inte hans version.

Skavland i sin tur var lite trist att lyssna på. I alla fall den lilla stund jag orkade. Jag undrar dessutom hur många svenskar som "orkade" med honom när han dessutom pratar norska och som vi av tradition är ganska dåliga på att förstå.

Så var det prästen Carlsson. Säkert intressant, men inget för mig så han gick bort på en halvtimme. Kajsa Bergqvist hade jag bestämt mig för redan innan att inte lyssna på, men det gjorde jag i alla fall. Jag slås över hur lätt det är att sitta i radion, mångmiljonär och säga att vi måste stötta de fattiga. Likaså att som idrottsstjärna kunna ta sig lite ledigt för att åka till asien, afrika, eller var det nu är för att visa vårt deltagande. Alla har det inte så förspänt Kajsa!

När hon sedan sätter igång och berättar om sin privata person och sitt privatliv så har gränsen för det jag orkar nästan nåtts. Vad får henne att tro att svensken flest är road och intresserad av det. Var det därför hon valdes ut som en intressant person till sommarprogrammet??? Ännu värre blir det när hon avrundar med att ge tidningar en känga över det dom skriver om (kändisar och mest Kajsa själv såklart). Snälla någon... Det vet väl alla att det är en symbios mellan dagstidningar och veckotidningar och kändisar. Oavsett dom är såpastjärnor eller idrottsmän. Dom behöver varandra och slickar och ryggdunkar hejdlöst för gratis pr eller lösnummerförsäljning. När sedan kändisstatusen börjar dala och man inte längre är jagad, då kan man få betalt för att intervjuas, visa upp hemmet, eller sälja sitt bröllop.

Att som stjärna låtsas att man inte vill ha med dessa aviser att göra blir bara falskt och patetiskt...

Idag var det sedan Segerström som pratade. Jag låg på sängen och lyssnade men hade tyvärr lite svårt för honom. Jag har aldrig gillat hans framtonoing på tv och kan bara konstatera att han inte gick hem på radion heller.

Så sammantaget så har sommar inte varit någon hit för mig såhär långt, men det är ju det som är grejen. Detska tillfredsställa mängder av smakriktningar och människor...

God dag på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0