Örtbakad sommarpotatis

Jag pratade tidigare i kväll med min dotter. Det var just som jag höll på att laga mat och hon blev lite nyfiken på vad. När jag berättade menade hon att jag var tvungen att lägga ut receptet här tillsammans med några bilder.

Så här kommer det (bilder bara om det fungerar nu).

1 kg färskpotatis
6 kvistar färsk mynta
3 saftiga klyftor vitlök
10 kvistar färsk timjan
50 gram smör
flingsalt efter smak
svartpeppar

Skrubba potatisen och koka den i 10-15 minuter, eller tills den börjar bli mjuk tillsammans med myntakvistarna. Skala och krossa vitlöklarna i en mortel tillsammans med timja, salt, svartpeppar och smör under tiden du väntar på att potatisen ska bli klar.

När potatisen är färdig, häll ur vattnet och häll över potatisen i en långpanna. Tryck sönder potatisen med en gaffel utan att mosa den och klicka därefter över smöret. Strö ytterligare lite flingsalt över tillsammans med timjan. Ställ i mitten av ugnen i ca 40 minuter på 200 grader, eller tills potatisen fått fin färg. De kan behövas vändas någon gång.

Servera gärna till grillad ox- eller fläskfilé...

Bon apetit

Potatis kokt i mynta. Luktar otroligt gott


Potatisen är söndertryckt med gaffel



Stekt i ugnen, färdig att serveras. Väldigt gott

Kommentarer
Postat av: systeryster

Mmmmmmm, låter smaskigt! Jag har gott om mynta och timjan i trädgården. Ska prova på onsdag kväll då vi har grannmiddag här hemma! Tack för tipset brorsan!

2008-07-21 @ 11:25:20
Postat av: anna

Ser VÄLDIGT smaskigt ut, hade det funnits bensin i tanken hade jag kommit som ett skott!!!!! :)

2008-07-21 @ 13:51:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0