Felia???

Så kallades dom förr. Ja Telia alltså!

Sedan vi flyttade hit för snart 6 veckor sedan har dom krånglat med oss. Det började med att telefonen och bredbandet som var beställd gott och väl över en månad innan flytt, för att allt skulle vara klart när vi kom, försvann. Det vill säga, abonnemanget hade sagts upp av någon redan innan vi fått det. Telia kunde inte svara på av vem!

Det fick till följd att vi satt utan telefon och bredband rätt så länge. Jag ringde efter någon vecka och då gick det att få telefon. Bredbandet skulle vi däremot vara tvugna att vänta på i 14 dagar. Jag protesterade och hävdade att vi som kunder borde få högsta prioritet då det var dom som slarvat bort vår beställning.

Nåväl, efter 8-10 dagar hade vi vårt bredband i alla fall. Det var en god del störningar, men när det fungerade var det både snabbt och bra. Tyvärr så blev inte störningarna bättre, utan snarare värre och det kunde till slut vara timmar per dag vi inte kom ut på internet. Jag provade såklart allt här hemma då felet kunde ligga hos mig. Jag provade olika datorer, olika kablar olika sätt att koppla via datorn och jag provade att ha det nerstängt i timmar för att sedan slå på (man var tvungen att göra så med tele2 när det inte fungerade).

Ibland gick det men oftast inte och när jag väl fick igång det så kunde jag egentligen inte säga att det var just det elller den åtgärden som gjorde det hela. Nu gick det så till att det i måndags just inte gick att komma ut överhvududtaget. Så därför satte jag mig vid telefonen på tisdagen.

Innan jag gjorde det så körde jag något som heter supportassistenten och som Telia menar man ska prova först. Den var inte glädjande eftersom den sade att jag hade internet som fungerade (trots att det inte gjorde det). Så när jag ringde till supporten på Telia och berättade hela historien kunde han inte svara på vad som är fel. Det ända han kunde berätta var att det inte fanns någon känd störning i området. Därpå sade han att han skulle mäta ledningen till vårt hus. Han ringde snart upp och sade att allt var som det ska vara och att det inte fanns mer han kunde göra.

Några timmar senare och efter att återigen ha försökt med allt mellan himmel och jord ringde jag telia igen. Jag fick denna gång prata med en ung tjej som var lite småsur redan i inledningen av samtalet. Jag förklarade hur det låg till och sade att jag nu vill ha hjälp. Hon menade att det kunde hon inte utan jag borde i stället låna ett modem av grannen för att se om det är där felet ligger.

Jag förklarar att jag dels är nyinflyttad och säkert skulle ses som lite märklig om jag gick runt och försökte låna ett modem av folk jag inte känner och som inte har en aning om vem jag är, dels att det är semester och att det just inte finns någon hemma (de som inte har semester jobbar ju dessutom). Jäntan hade ingen förståelse för detta utan menade att då fick jag nog, 1. köpa ett nytt modem om jag trodde det är där felet ligger, eller 2. ta ut en av Telias tekniker till en summa av 750 kr.

Nu blevjag arg för första gången på länge. Telia menar alltså att dom ska kunna sälja ett abbonemang med dålig funktion, eller dålig utrustning till mig. Ta betalt fyrahundra kronor i månaden för något jag nu inte ens kan använda och sedan kräva mig på ytterligare pengar för att dom ska få det i ett skick där jag kan använda det. Nu backar jäntan lite och säger att den kostanden får jag såklart bara betala om felet ligger i min utrustning. Jag får också ett telefonnummer till modemtillverkaren.

Så jag ringer dit och får tala med en trevlig man som berättar att det låter som ett vanligt modemfel. Jag får enligt honom åka ner till telia och hämta ut ett nytt modem redan dagen efter, vilket jag också gör. Väl hemma kopplar jag i efter konstens och instruktionsbokens alla regler ochse, det fungerar helt perfekt. Detta var i förrgår.

Redan dagen efter är det precis likadant igen. Jag ringar nu återigen Telia och förklarar vad som skett. Jag frågar också vad sannolikheten är för att två modem efter varandra ska drabbas av samma fel inom något dygn är. Mannen håller med om att det verkar osannolikt.

Han ber att få mäta vår linje och jag svarar att det redan är gjort för två dagar sedan av en kollega till honom. Han menar då att han vill göra det igen eftersom det trots att det ska stå en anteckning om det, inte är inskrivet. Så han mäter, ringer upp och ser att det finns något fel. Han vet inte vad, men han felanmäler det och en tekniker ska nu inom 3 dagar kika på det. Jag kan bara hoppas deta inte blir en följetong som som de internethistorer man läser om i dagstidningarna relativt ofta utan att en tekniker finner något fel som går att åtgärda.

Problemet som jag kan se är att vårt modem inte får fatt på internetleverantören. Lampan blinkar och blinkar och när den väl kopplar upp så är det bara i max 5 sekunder och sedan är vi offline igen. IP-nummer tycks inte gå att byta ut och frågan är om det är där felet ligger. I alla fall så har jag kopplat ur routern och kör direkt i den stationära datorn.

Har du som läsare någon lurig idé så lägg gärna in en rad. Alla svar kommer prövas :-)

Nu börjar det tålamodsprövande arbetet med att försöka lägga upp. Det kan ta mellan 2-10 minuter...

Ciao

Kommentarer
Postat av: Christoffer

Testa att ta bort alla inställningar i routern, kan vara så att "gamla" ip-nummer hänger kvar från Norge.

2008-07-12 @ 22:15:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0