Tisdag

Av en eller annan grund var det första jag kom att tänka på när jag loggade in, saknad av fetisdagsbulle. Det finns inga sådana i Norge. I alla fall inte av det slaget vi har i Sverige. För någon vecka sedan var vi inne i grannbyn, Sandvika, som för övrigt har skandinaviens största shoppingcenter, och tittade efter lite smått och gott.
Döm om min förvåning när sambon plötsligt pekade och frågade om jag var sugen på semla. Såklart jag var. Glad över tillbudet gick vi fram till disken och fick då se.....

Bakom skylten med reklam för "Svensk semla" låg mycket riktigt en vetebulle av precis samma slag som i hemlandet. Men sen då? Jo, norrmän som tycks vara barnsligt förtjusta i vaniljkräm hade helt fräckt skapat sin egendesignade "svenska semla".
Man kapade kort och gott locket och fyllde upp med vanljkräm så det blev fullt. Det var den "semlan"!

För övrigt hann jag bara äta en semla i år. Den intogs hos min dotter Petra när vi var på födelsedags-, julbesök i januari. Jag kan väl tillägga att den smakade just så som en "Svensk semla" ska.



Trots att det inte blev någon semla inne i Sandvika fann vi dock en ny restaurang, ett ställe där man serverade indiska rätter som snabbmat. Starkt, billigt (med norska mått mätt) och gott . Hit återvänder jag igen. Garanterat!

/HerrEriksson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0