Att äga ett fotbollslag

Som utlandssvensk, snart inne på det fjärde året försöker jag hålla mig uppdaterad både vad som sker i Sverige, men även sätta mig in i vem som är vem, och hur saker fungerar i mitt nya hemland, Norge. I ett nytt land är man rätt så handikappad när man inte har en aning om vem som är känd för vad. Det visar sig nämligen att en stor del av det sociala samtalet rör sig om just detta.

Vad har nu detta med fotbollslag att göra undrar läsaren? Jo, varje dag så sätter jag mig och läser ett antal tidningar. Närmare bestämt 6 svenska och 4 norska. Jag läser såklart inte allt utan plockar ut det som jag finner viktigt eller interssant. Någon gång är det spännande at se hur norsk, kontra svensk dagspress väljer att skildra samma sak.



Idag var det i stort sett ointressanta nyheter. Det enda som fick mig att lyfta på ögonbrynet och stanna upp och tänka var en artikel om vår svenska stolthet i fotboll. Vår svenska tränarguru, vår Don Juan, vår Cassanova, Sven-Göran "Svennis" Eriksson som sedan en tid är tränare för det engelska fotbollslaget Manchester City.

Han säger enligt intervjun i Aftonbladet idag följande.
"Sven-Göran Eriksson tror att hans City kan bli lika stora som Manchester United.Han behöver bara mer pengar."

Då man idag, både i Norge och för den delen i Sverige behöver pengar till ALL offentlig verksamhet känns detta uttalande helt i linje med vad alla andra säger. Får vi bara mer pengar så kan vi göra verksamheten hur bra som helst.

Det märkliga kommer dock ett par meningar längre ner där "Svennis" fortsätter med detta uttalande.
"Vi har aldrig pratat om hur mycket pengar jag har att spendera. Han säger bara: hitta de bästa spelarna så ordnar vi resten."

Det var detta som fick mig att fundera. Tänk om våra politiker skulle kunna driva butik utifrån en sådan budget. Det vill säga "lös problemet på bästa sätt så kommer pengarna efteråt". Herre jösses!

Ännu bättre blir det lite längre ner i intervjuen där man berättar att lagets ägare, Thaksin Shinawatra har varit tvungen att resa till Thailand eftersom staten där har frusit en god del pengar på grund av korrumptionsanklagelser som riktats emot honom. Kära någon! Var kommer alla dessa pengar som ska finansiera fotbollen, spelarna, tränare, managers osv? Är det möjligen du och jag som får betala till slut? Personligen skulle jag vara väldigt lite stolt att arbeta för en sådan arbetsgivare och dessutom skryta med alla pengar jag kan få. För någonstans måste man väl fundera på vad och var alla dessa millioner kommer ifrån, eller?

Jag korrigerar mig själv. Intervjun ges i den engelska Daily Express och återges i dagens Aftonblad.

Ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0