Bilprovningsdag

Så var det då dags. Jag har i år för första gången skjutit bilpovningen framför mig ända tills det blev körförbud. Detta beroende på flera saker. Det första och kanske största skälet var den stora skattesmällen jag åkte på. Det ledde till att däcken som skulle köpas fick skjutas på framtiden och de som satt på var för dåliga att köras på.

Det andra var att bromsarna behövde bytas och att det glappade i framvagnen. Dessutom hade jag (genom en olycka i påskas) blivit av med spolarmunstycket till en framlykta. Ytterligare ett skäl till att den stod i garaget var att Sivans bil går alldeles förträfligt.

Nu hade det dock kommit in pengar och bilen kördes till verkstad. Däcken skiftades och bromsarna byttes ut mot nya. Spolaren gick mekanikern bet på, men menade att det inte hade betydelse för besiktningen. Likaså fick han inte ordning på en varningslampa till airbagen.

När jag hade fått hem bilen visade det sig att spolningen till framrutan plötsligt inte heller fungerade. Verkstaden nekar till att ha gjort något och här stod jag nu. Besiktning om dryga timmen och ingen spolare på framrutan. Jag visste också att det var ett bakljus som var dåligt. Jag bytte ut lampan men fick ändå inte till det. Hur jag än gjorde så ville det inte fungera. Jag gav upp och gick in och åt lunch och skulle sedan åka iväg.

Jag kom ända ut till korsningen vid gatan då jag märkte att jag plötsligt inte heller hade blinkers på samma sida som bakljuset. Jag stoppar och river bort alltihop snabbt. Skiftar lampa, men fortfarande ingen blinkers. Suck!

Det var bara att åka iväg ändå. Med tio minuter kvar så fanns det ingen tid för några stora mekaniska ingrepp. Följden blir så klart att visa upp bilen när sakerna är åtgärdade. Jag har beställt tid hos Mekonomen och de får lösa det hela åt mig.

Ibland är det skönt att bara kunna betala utan att behöva bry sig och speciellt när det gäller gamla bilar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0