Att leva med en Abessiner

Lite då och då får jag frågan om vårt val av katt. Det är också ganska vanligt att folk känner igen rasen, eller den närbesläktade Somali (den är av samma ras, men är i stället långhårig). Abessinern eller abben som den kallas är en väldigt speciell kattsort och den har väldigt många flotta egenskaper.

Den är för det första ingen enmanskatt utan visar sin kärlek till alla som finns i hemmet. Den är dessutom otroligt social och som alla katter, otroligt nyfiken. Den är med överallt där det sker nåot och sker inget så är den gärna med ändå, men då som de flesta katter, slappandes.

Som jag tidigare berättat så har vår Desmo sitt eget liv och sina vanor. Dagen hans börjar någon gång vid halv fem. Då kommer han in i sovrummet och hoppar upp vid kudden på min sida. Han gnuggar sin nos mot mitt ansikte och spinner friskt ända till jag drar täcket över huvudet. Då går han i stället bort till Sivan och försöker där. Eftersom hon som regel sover tungt så får han ge upp. Ibland efter ett nytt försök hos mig.

Han går och lägger sig igen och sen kommer han åter vid åttatiden. Då vill ha ha sin mat. Denna gång kommer han upp i sängen  på samma sätt. Fröst till mig och sedan till Sivan. Denna gång tänker han inte ge sig.  Får han nu uppmärksamhet så kysser han helt vilt och gnuggar sin lilla nos mot våra ansikten. När han sedan blir tillräckligt till sig tar han tag och biter Sivan i näsan. Därmed är kelandet över från Sivans sida.

Väl uppe vill han ha burkmat. Han går runt benen och piper och bråkar ända tills vi tar fram och ger honom. Då äter han sig ohungrig och sen ska han ut. Ganska direkt! Troligen är det magen som ska skötas för han är som regel tilbaka efter tio minuter. Då äter han färdigt och sen tvättar han sig.

Så håller det på genom dagen. Han ska in och kika om det kommit något gott i skålen och sen går han ut igen. Regnar det får vi känslan av att han är på fel ställe hela tiden. Han gör nämligen inget annat än att fly ut och in.

Någon gång mellan klockan 20-21 slår kvällen till i hans lilla obekymrade kattvärld. Det är dags att gå in och ta kväll. Nu ska det ätas igen (han äter såklart igenom dagen också) och drickas vatten. Bortskämd som han är ska han ha friskt, rinnande vatten från kranen. Det innebär att han hämtar oss och leder oss till något av badrummen där han tycks föredra att dricka.Sen lägger han sig, gärna mellan oss i soffan, eller nästan ännu hellre mellan knäna på den som sitter/ligger i divandelen. Nu sover den lille vanföringen tungt. Han laddar till morgonen.

För den nya besökaren finns det en god del bilder på hans upptåg och du bläddrar bakåt i bloggen.


Desmo, kollar in när Sivan vaxar vespan


Trött och sover på arbetsresa


Sitter och vill in tillsammans med kattfröken


Här ligger vi på Sivans arm kvälltvättar sig


Det finns något spännande utanför fönstret


Kvällskos på köksbordet

För den som vill se mer bilder kan jag rekommendera Gunnel Jonssons sida från Amharinjas kattuppfödning. Du finner hennes sida här.

På min systers blogg fann jag denna filmen som jag tidigare länkat till. Lurar du på att skaffa katt så rekommenderar jag dig att titta på den först. Klicka här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0