Hem, sköna hem

Så var vi hemma igen. Tre dagars resa i vårt östliga grannland Finland var precis lagom för mig som i hela mitt liv varit hemkär. Jag vet inte vad det är, men jag har det som bäst i just tre dagar, vad än jag gör. Detta trots trevliga vänner som är lättsamma, skojiga och väldigt behagliga att umgås med.

Vi kom iväg i fredags eftermiddag efter fadäsen med shortsen. Det tog just ingen tid alls till Stockholm (i allla fall inte för den som är van att åka mellan Norge och Sverige). Det gick som ett rinnannde vatten och i ett naffs var vi på båten.

Vad ska man säga om båten? Egentligen ingenting. De allra flesta har idag åkt en eller annan båt till något av våra grannländer och de är väl i stort sett alla desamma, om än med små variationer. Vi valde denna gång Viking eftersom det var med begränsad ekonomi vi for (de lär vara bäst i pris).


Stadsgårdskajen i Stockholm, i väntan på att köra ombord

Nu är ju inte Ålands- och Finlandsbåtarna det de en gång var. De sista gångerna jag har åkt har det nästan varit pensionärsdagis. Jag tänkte visa Sivan hur vilt det kunde gå till på dessa båtar, men båda gångerna har vi blivit besvikna. Inget extremt supande, inga desperata män, eller kvinnor för den delen. Få vakter, om ens några och väldigt lite spyor över golven. Kort och gott sköter sig folk bra nuför tiden. Det är väl i och för sig bra det och betydligt trevligare, men det kan bli lite väl stilla också.

Det är många gamlingar och barnfamiljer. De unga är lätt räknade. Likaså åker man nog av helt andra skäl idag än förr. Jag tror att många åker med familjen för att handla lite, äta och dricka gott och se på folk. Andra åker  nog som ren transport mellan länderna eftersom det är väldigt tomt på folk redan efter kockan 23 (även på en fredag). Och som sagt, det är väldigt få som är synbart berusade.


Öl till god mat, Finsk Lapin Kulta

Taxfreen är väl som förr. Folk köper på sig. Både tobak, godis, öl och sprit, trots att det är bara obetydligt billigare än i land. Ja åker man sedan till Danmark eller Tyskland är det just inte billigare alls att handla på båten. Maten håller okej pris, men är av ganska magert utbud. Jag gissar att många är konservativa och köper buffébiljett. Likaså att man köper den dyra frukostbiljetten oavsett hur lite hungrig du är.

Sen tuffar i alla fall båten iväg och förr eller senare ska man gå till sängs. I vårt fall skedde det redan strax efter klockan 23 eftersom vi sovit väldigt lite nätterna innan. Det är trångt och med massor av ljud som alla vet. Man hör de som går förbi i korridoren och man hör när folk spolar i toaletten eller duschar. Vi låg nog vid avloppet eftersom det spolade nästan oavbrutet medan vi var vakna. Till slut somnar man i alla fall. I mitt fall skedde det när jag stoppat i öronpropparna (soviro). Jag lyckades då få ett par timmars sömn innan dom (hör och häpna) slår upp dörren och ropar "God morgon" på både Svenska och Finska. Ett annorlunda sätt att vakna.

Så tiden är knapp och vi duschar och bestämmer oss för att sätta i oss lite snabbfrukost innan vi ska av båten. Fort, fort, fort. Allt går jättefort numera på en Finlandsbåt. Vi hinner just bara kastai oss frukosten så ropar dom att vi måste bege oss till bilen. Så vi går mot hytten för att finna att det redan har varit städpersonal där och städat ut. Det är nya resande som ska in om en halvtimme redan. Så vi finner bilen och hinner bara sitta ett par minuter innan portarna öppnas och vi får köra av. Precis i tid.


På övre däck med Åbo slott i bakgrunden

Vi är i Finland, i Turkuu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0