TBE, Tick-borne-encephalitis




Då jag ofta är förutseende och kan tänka mer än två steg ram så har jag funnit ut att om vi vaccinerar oss idag mot TBE så hinner vi göra det en gång till innan vi kommer till Sverige till sommaren. Det skulle innebära ett gott skydd.

Det är så att man vaccinerar sig tre gånger och efter första sprutan så har man ca 70% skydd, efter andra 80% och efter tredje 90% skydd. Det innebär att vi kommer ha ett relativt gott skydd till sommarens aktiviteter och tänkta övarnattningar i tält. Så jag började igår med att kintakta legevakten, vår motsvarighet till akutvårdcentral.

Det gick inte alls för där visste dom inte helt vad jag pratade om och något vaccin, det hade dom inte hemma. I stället blev jag hänvisad till min fastlgege (husläkaren) och när jag berättade att jag inte hade någon sådan så blev det genast svårare, för att inte säga omöjligt. Jag var helt enkelt tvungen att söka en sådan hos fastlege- förordningen och sen kunde få en fastlege och få en spruta hos honom.

Nu försökte jag med att jag flyttar till Sverige om två månader och att det då kanske vore onödigt att göra alla dessa tilltag, vilket den "snälla" sjuksköterskan inte höll med om. Men hon försökte i stället med att jag såklart borde ta mina sprutor i Sverige.

- Så är det inte alls, sade jag. Då jag är norsk skattebetalare  har jag inte något med Sveriges sjuksystem att göra idag. Så stod vi alltså låsta. Hon försökte en gång till sända mig till Sverige, och jag försökte återigen förklara att om jag nu inte betalt skatt i Sverige på tre år, så hade jag inte heller rätt att nyttja deras sjukvård. Det var inte lätt att förstå det det, verkade det som.

Efter ytterligare en stund frågade jag om hon trodde att min sambo, Sivan kunde få ut vaccination till oss båda. hos sin fastlege. Jadå, sade den snälla systern. Det var hon säker på. Så idag ringde Sivan och förhörde sig om detta och det var såklart inte möjligt. Det fanns väl ingen med förnuftet i behåll som hade  trott det heller.

Sivan kan få en spruta hos fastlegen. Då får hon betala först trehundra kronor för speciallistbesöket och sedan ytterligare tvåhundra kronor för själva sprutan. När det sedan är dags för nästa spruta så ska hon gå dit igen och göra samma sak igen, en månad senare. Sen blir det ytterliggare en omgång, den om nio månader.

För egen del då? Nej, det verkar inte finnas någon lösning på problemet. Jag ska försöka gå bakvägen och se om någon snäll läkare kan skriva ut recept på jobbet, men går inte det så blir jag helt enkelt utan vaccin till sommaren.

Så kära systeryster, om du läser det här och appropå gårdagens mail.  Så här är det att leva här. Hela tiden!

Nu sticker jag på byn.. Ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0