Den rikaste kommunen i landet

Här i Norge är det precis som i Sverige. Vissa kommuner är rikare, medan andra är fattigare. De rika ligger som alltid nära storstaden, medan dom som är fattiga ligger långt bort och är ofta små med dåliga möjligheter till arbete. Vå egen kommun, Ringerike är inte bland dom rikaste. Den har det dock inte alltför dåligt ställt och det kan nog tackas för att man ändå ligger så pass nära både Oslo och Gardemoen (Norges officiella internationella flygplats). Bærum däremot är troligen landets rikaste och ligger just utanför Oslo.

Man har här till lands också ett system där man via bilens registreringsskylt ser varifrån ägaren är, eller i alla fall registrerat bilen. I vårt fall Ringerike som har bokstäverna JU. Kommer du från Oslo har du troligen DL, eller DB.
Kommer du däremot från Bærums kommune så har din bil troligen bokstäverna BR eller BD, möjligens BP eftersom det krävs en extra bokstav där eftersom antalet registrerade bilar är så många.

Nu börjar du fundrera på var jag vill komma med detta inlägg och då ska jag förklara. Det är så att snobberiet har tatt nya former. Dagsavisen berättar att det är problem att få alla de nya bilarna registrerade då Bærum står för en väldigt stor del av landets bilförsäljning. Då tänker du kära läsare att det är klart att dom har fler bilar eftersom dom är landets i särklass rikaste kommun. Dom har säkert fler bilar än en i samma familj.

Ja det är sant. Men det har dom flesta familjer i Norge. Det är i stället så att folk åker till Bærum för att köpa bil. Från i stort sett hela landet enligt tidningen! Och som om inte det vore nog så kan man konstatera att merparten av taxibilar också är skyltade BR eller BD. När det sedan gäller våra stora SUVar så är det på precis samma sätt. Merparten av dom har en registreringsskylt som börjar på B. Det är alltså så illa enligt tidningen att det är status att äga en bil som är köpt och registrerad i just Bærum. Kanske låtsas man att man bor där, jag vet inte!

Bilden gick jag rakt ner på parkeringen och tog. Jag fann omedelbart en BMW-SUV som jag knäppte på. Var dess ägare bor, det vet jag inte, men jag ser var bilen är köpt. Det gör ALLA andra med och det är meningen!


Kommentarer
Postat av: Fru G.

Som sa mycket annat ar det lika i detta land. Mer status att ha en bil registread i Ankara 06 eller Istanbul 35...

2008-04-11 @ 16:59:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0